Η τοποθέτηση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την προοπτική δημιουργίας «πράσινων» πλοίων.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, αποκάλυψε ότι η χώρα μας ήδη βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την Κομισιόν για το θέμα της «πράσινης» μετάβασης στην ακτοπλοΐα, καθώς ήδη έχει εξασφαλισθεί ένα κονδύλι στο ΕΣΠΑ ύψους 80 εκατ. ευρώ σε πρώτη φάση και μπορεί να φθάσει έως και τα 500 εκατ. ευρώ για την προοπτική δημιουργίας «πράσινων» πλοίων.
«Ως Ελλάδα, έχουμε μία τέτοια συζήτηση με την Κομισιόν και πρόκειται για μία σκληρή διαπραγμάτευση, αφού έχει κάποιες προδιαγραφές που ζητούνται και μπορεί να μην ανταποκρίνονται στην ελληνική κουλτούρα πλοιοκτησίας» ανέφερε, προσθέτοντας πως «όλα αυτά είναι μία συζήτηση εν εξελίξει και δεν θέλουμε να αφήσουμε την ευκαιρία να χαθεί».
Ο κύριος στόχος της πρωτοβουλίας FuelEU Maritime, ως βασικό μέρος του πακέτου Fit for 55 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι να αυξήσει τη ζήτηση και τη συνεπή χρήση ανανεώσιμων πηγών καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας κυκλοφορίας και την αποφυγή στρεβλώσεων στην εσωτερική αγορά.
Για την Ελλάδα, αναφορικά με τον κανονισμό FuelEU Maritime, έχει δοθεί εξαίρεση έως την 31η Δεκεμβρίου 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.
Ωστόσο, τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές Πάτρας – Ιταλίας και σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων, από το 2024 θα πρέπει να εφαρμόζουν τους δύο κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS (Emission Trading System) και το FuelEU Maritime.
Νέα δεδομένα στην αγορά της ακτοπλοΐας
Νέα δεδομένα στην αγορά της ακτοπλοΐας, δημιουργεί το πρόσφατο Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) ύψους 1 δισ. ευρώ που υπεγράφη πρόσφατα μεταξύ της ONEX SA (ιδιοκτήτρια των Ναυπηγείων Νεωρίου και Ελευσίνας) και της ATTICA GROUP.
Στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη συμφωνία ως «ιστορική», καθώς δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να οδηγήσει και στη ναυπήγηση νέων πλοίων, αλλά και να δώσει το έναυσμα και σε άλλες εταιρείες του χώρου να προχωρήσουν σε κάτι ανάλογο.
Το Μνημόνιο μεταξύ των δύο πλευρών, διάρκειας δέκα ετών, με δυνατότητα παράτασης, προβλέπει την κατ’ αποκλειστικότητα πραγματοποίηση στα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου του ομίλου ΟΝΕΧ, των εργασιών συντήρησης, μετασκευής, επισκευής και περιβαλλοντικής αναβάθμισης των υφιστάμενων πλοίων του ομίλου ATTICA, καθώς και της δυνατότητας ναυπήγησης νέων σύγχρονων πλοίων.
Αναλυτικά, προβλέπει την κατ’ αποκλειστικότητα πραγματοποίηση των ετήσιων εργασιών συντήρησης και επισκευών του στόλου της ATTICA GROUP που σήμερα αριθμεί 45 πλοία, εργασιών αναβάθμισης και ενεργειακών μετατροπών των υφιστάμενων πλοίων με σκοπό την «πράσινη» μετάβαση και τη βελτίωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και διεθνούς νομοθεσίας, καθώς και την παροχή δικαιώματος προτίμησης στον όμιλο ΟΝΕΧ σε περίπτωση απόφασης της ATTICA GROUP για τη ναυπήγηση νέων πλοίων, ώστε να κατασκευασθούν στις ναυπηγικές εγκαταστάσεις του. Οι τεχνικοί και οικονομικοί όροι ανά ανατιθέμενη εργασία θα οριστικοποιούνται με ειδικότερες κάθε φορά συμφωνίες.
Αυτήν τη στιγμή, το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Ο μέσος όρος ηλικίας του Ελληνικού Ακτοπλοϊκού Στόλου φθάνει τα 28 έτη.
Πηγή