ΑΑΔΕ – Όλες οι ειδήσεις: Ανοικτή είναι η ψηφιακή πλατφόρμα χορήγησης μείωσης ΕΝΦΙΑ για ασφαλισμένες κατοικίες
«Τρέχει» η υποβολή των αιτήσεων σχετικά με τη χορήγηση μείωσης ΕΝΦΙΑ για ασφαλισμένες κατοικίες, με βάση τα δεδομένα που απέστειλαν στην ΑΑΔΕ οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις για τις κατοικίες, το κεφάλαιο ασφάλισης και τα είδη ασφαλισμένων κινδύνων (σεισμός, πυρκαγιά, πλημμύρα).
Οι αιτήσεις (αρχικές ή τροποποιητικές) υποβάλλονται έως τις 22 Φεβρουαρίου, μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), ακολουθώντας τη διαδρομή: Εφαρμογές / Δημοφιλείς Εφαρμογές / myPROPERTY / Μείωση ΕΝΦΙΑ ασφαλισμένων κατοικιών.
Επισημαίνεται ότι, κατά τη δημιουργία της αίτησης, οι λήπτες της ασφάλισης μπορούν να εντοπίσουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια που έχουν δηλωθεί στον ΑΦΜ τους και να:
τα συσχετίσουν με τις ασφαλισμένες κατοικίες τους (ασφάλιση ιδίου)
δηλώσουν τους ΑΦΜ των συνιδιοκτητών, όταν για την ασφαλισμένη κατοικία υπάρχουν περισσότεροι συνιδιοκτήτες (ασφάλιση ιδίου και για λογαριασμό τρίτων)
δηλώσουν τους ΑΦΜ των τρίτων προσώπων που έχουν δικαίωμα επί της ασφαλισμένης κατοικίας, όταν οι ίδιοι δεν έχουν δικαίωμα επ’ αυτής (ασφάλιση για λογαριασμό τρίτων).
Οι φορολογούμενοι, που θα περιληφθούν στην αίτηση ως συνιδιοκτήτες ή τρίτα πρόσωπα, θα ενημερωθούν μέσω μηνύματος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, το οποίο θα αναρτηθεί και στην προσωπική τους θυρίδα, στη διαδρομή myAADE / Μητρώο & Επικοινωνία / Τα μηνύματά μου. Για να τους χορηγηθεί η μείωση ΕΝΦΙΑ, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, πρέπει να υποβάλουν και οι ίδιοι αίτηση, προκειμένου να συσχετίσουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο με την ασφαλισμένη κατοικία τους.
Οι πολίτες μπορούν να ενημερωθούν ειδικότερα, μέσω του σχετικού καταλόγου Συχνών Ερωτήσεων & Απαντήσεων καθώς και του Οδηγού Χρήσης της νέας πλατφόρμας που είναι αναρτημένα στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ, καθώς και μέσω του Κέντρου Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ: +30 213 162 1000, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 07:30 – 17:00.
Χρήσιμες ερωτήσεις – απαντήσεις
Οδηγό για την έκπτωση ύψους 10% στον ΕΝΦΙΑ λόγω ασφάλισης κατοικιών, έδωσε στην δημοσιότητα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ).
Οι όροι της έκπτωσης, έχουν ως ακολούθως:
Ποιοι δικαιούνται την έκπτωση από τον φόρο
Την έκπτωση δικαιούνται αποκλειστικά και μόνο φυσικά πρόσωπα που έχουν ποσοστό ιδιοκτησίας σε κάθε είδους κατοικίες και όχι σε επαγγελματικά ακίνητα. Τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται για βραχυχρόνια μίσθωση, θεωρούνται κατοικίες και δικαιούνται της έκπτωσης. Εφόσον ο λήπτης της ασφάλισης (δηλαδή αυτός που πληρώνει τα ασφάλιστρα) είναι νομικό πρόσωπο, αλλά ασφαλίζει κατοικία που ανήκει σε φυσικό πρόσωπο, τότε η έκπτωση χορηγείται στο φυσικό πρόσωπο, στου οποίου το Ε9 περιλαμβάνεται η κατοικία αυτή.
Η έκπτωση υπολογίζεται τόσο στον κύριο, όσο και τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ που αναλογεί σε κάθε ασφαλισμένη κατοικία, όπως ζήτησε η ΠΟΜΙΔΑ.
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την έκπτωση
Το ακίνητο θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά ασφαλισμένο για τους κινδύνους πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού. Υπενθυμίζουμε ότι το πρόγραμμα ασφάλισης των μελών της ΠΟΜΙΔΑ, καλύπτει εκτός αυτών και πλειάδα άλλων περιστατικών και κινδύνων που μπορεί να απειλήσουν μια κατοικία. Ταυτόχρονα δίνει την δυνατότητα στα μέλη μας, να καλυφθούν με αρκετά οικονομικότερο τρόπο από τον κίνδυνο του σεισμού, με απαλλαγή 4% επί του κόστους των ζημιών.
Η ασφαλισμένη αξία θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1000 ευρώ/τ.μ. των κύριων και βοηθητικών χώρων που αναγράφονται στην ίδια γραμμή του Ε9, έχουν τον ίδιο ΑΤΑΚ και τα εμβαδά τους συναθροίζονται κατά τον υπολογισμό της μείωσης, αποκλείοντας ένα σημαντικό αριθμό ασφαλισμένων ιδιοκτητών. Για το έτος 2023, η ασφαλισμένη αξία αρκεί να ήταν τουλάχιστον 900 ευρώ/τμ. Μεμονωμένο βοηθητικό κτίσμα που εμφανίζεται μόνο του με ξεχωριστό ΑΤΑΚ στο Ε9, δεν περιλαμβάνεται στον νόμο για την έκπτωση.
Παράδειγμα 2023: Κατοικία 100τμ με βοηθητικούς χώρους 20τμ, θα πρέπει να είναι ασφαλισμένη με (100+20)=120τμΧ900 ευρώ = 108.000 ευρώ.
Λεπτομέρεια: Ο αλγόριθμος της ΑΑΔΕ δεν ενδιαφέρεται αν είναι ασφαλισμένος ο βοηθητικός χώρος, αλλά μόνο αν το ασφαλισμένο κεφάλαιο είναι τουλάχιστον 108.000 ευρώ. Οπότε, αν το κυρίως κτήριο ήταν ασφαλισμένο με 1080 ευρώ/τμ, τότε η έκπτωση δίνεται κανονικά.
Πότε δίνεται ολόκληρη η έκπτωση
Για να δοθεί ολόκληρη η έκπτωση, η κατοικία θα πρέπει να είναι ασφαλισμένη για 365 ημέρες. Εφόσον είναι ασφαλισμένη για λιγότερες ημέρες, θα δικαιούται αναλογική έκπτωση. Ακίνητο ασφαλισμένο για λιγότερες από 90 ημέρες εντός του ίδιου έτους, δεν δικαιούται καμίας έκπτωσης. Επίσης ακίνητο το οποίο δεν ήταν ασφαλισμένο και για τους τρεις κινδύνους, αλλά με πρόσθετη πράξη τους συμπεριέλαβε, ο χρόνος έκπτωσης προσμετράται από την ημερομηνία έναρξης της πρόσθετης πράξης.
Παράδειγμα: Ακίνητο το οποίο προσθέτει σε υφιστάμενο συμβόλαιο πυρός τους κινδύνους πλημμύρας και σεισμού την 01/07/2024 θα δικαιούται έκπτωσης 50% (6 μήνες) στον ΕΝΦΙΑ του έτους αναφοράς.
Σε ποιες ασφαλιστικές εταιρείες
Η ασφάλιση θα πρέπει να γίνει μέσω ασφαλιστικής επιχείρησης, που είναι εγγεγραμμένη στο μητρώο ασφαλιστικών επιχειρήσεων, το οποίο τηρείται στη διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδας. Μπορείτε να δείτε αυτές τις εταιρείες πατώντας τον πιο κάτω σύνδεσμο: https://www.bankofgreece.gr/kiries-leitourgies/epopteia/epopteia-idiwtikhs-asfalishs/epixeirhseis-idiwtikhs-asfalishs/pinakas-asfalistikon?order=asc&page=1
Πώς υποβάλλεται η αίτηση
Αν αναζητήσετε μέσω Google την ”Μείωση ΕΝΦΙΑ ασφαλισμένων κατοικιών”, θα εισαχθείτε κατευθείαν στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ. Διαφορετικά θα εισέλθετε μέσω myaade.gov.gr και θα ακολουθήσετε τα εξής βήματα: Εφαρμογές-δημοφιλείς εφαρμογές-myProperty-Μείωση ΕΝΦΙΑ ασφαλισμένων κατοικιών.
Εν συνεχεία εισέρχεστε με τους κωδικούς TAXIS στην πλατφόρμα και η περιήγηση συνεχίζεται ως εξής: Δημιουργία νέας αίτησης – Υποβολές αιτήσεων χορήγησης μείωσης ΕΝΦΙΑ νέα αίτηση – Οι κατοικίες μου. Κάθε κατοικία αντιστοιχεί σε έναν ΑΤΑΚ, και στο τέλος της γραμμής υπάρχει το εικονίδιο για να ανοίξει το ασφαλιστήριο. Πατώντας σε αυτό το εικονίδιο ανοίγει νέα οθόνη και πατώντας το + μας εμφανίζονται τα βασικά στοιχεία των συμβολαίων μας. Για κάθε συμβόλαιο μπορεί να υπάρχουν ως και 4 εγγραφές, οι οποίες αφορούν τον τρόπο πληρωμής. Δηλαδή αν ο τρόπος πληρωμής είναι τρίμηνος θα πρέπει να πατάμε ”προσθήκη”, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί το ασφαλιστικό έτος με 4 εγγραφές που αφορούν τα επιμέρους τρίμηνα ασφάλισης.
Δήλωση συνιδιοκτητών
Ο λήπτης της ασφάλισης θα πρέπει να δηλώσει τους ΑΦΜ των υπολοίπων συνιδιοκτητών, αν υπάρχουν. Μετά την επιλογή των ασφαλιστηρίων θα εμφανιστεί εικονίδιο στα δεξιά της γραμμής ”Συνιδιοκτήτες / Τρίτα πρόσωπα” μέσω του οποίου θα δηλωθούν οι συνιδιοκτήτες, ή αυτοί για τους οποίους ο λήπτης πληρώνει την ασφάλιση. Αυτά τα πρόσωπα θα ειδοποιηθούν μέσω μηνύματος στην ψηφιακή τους θυρίδα στο myAADE, αλλά και στο email που έχει δηλωθεί, έτσι ώστε να υποβάλουν κι αυτοί αίτηση και να συσχετίσουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο με την ασφαλισμένη κατοικία τους.
Μπορεί να τροποποιηθεί ήδη υποβληθείσα αίτηση;
Βεβαίως. Επιλέγετε ”δημιουργία νέας αίτησης / προβολή αιτήσεων” – προβολή αίτησης και πάνω δεξιά ”Επιλογές”, όπου δίνεται η δυνατότητα τροποποίησης, επισκόπησης ιστορικού και εκτύπωσης της αίτησης.
Υπάρχει ενημέρωση για την πορεία της αίτησης;
Ναι, στην πρώτη σελίδα επιλέγετε ”Αποτελέσματα αιτήσεων”, πεδίο στο οποίο δίνεται ενημέρωση ανά ακίνητο για το στάδιο επεξεργασίας, καθώς και για την αποδοχή ή όχι της χορήγησης του μειωμένου ΕΝΦΙΑ
Πηγή